מסתבר שהישראלים הם פראיירים שמשלמים 52 מיליון ש"ח בשנה, עבור פינויי מוצרי חשמל ישנים מהבית, למרות שמגיע להם פינויי בחינם, כשהם רוכשים מוצר דומה חדש. הסיבה לכך היא חוק לטיפול סביבתי בציוד חשמלי ואלקטרוני ובסוללות, תשע"ב-2012 ("חוק פסולת אלקטרונית") שנכנס לתוקף במרץ 2014 ונותן זכויות רבות לציבור הצרכנים.
בני זוג בשנות ה-70 לחייהם הגישו תביעה ייצוגית של 15 מיליון שקל נגד חברת "ניופאן". השניים, תושבי קרית אונו, רכשו מסך טלוויזיה שטוח בחנות המרכזית של ניופאן בראשל"צ, פנו לחברה וביקשו שבמועד האספקה תפנה ניופאן בחינם את המסך הישן שלהם, כפי שמגיע להם על פי חוק פסולת אלקטרונית.
לטענתם במשרדי ניופאן ענו להם כי החוק לא חל על טלוויזיות, ואם ברצונם "להפטר" מהמסך הישן, הם יכולים, לבקש מהמובילים, או מהמתקינים לפנותו תמורת תשלום. סופו של דבר בני הזוג נאלצו לשלם 50 ₪ למובילים של ניופאן על מנת לפנות את המסך מביתם. בבדיקות שבוצעו לקראת הגשת התובענה התברר כי ניופאן מפרה לכאורה את החוק בחנויות רבות ברשת שלה, ואינה מיישמת את החובות שלה כמשווק, ובין היתר להסביר ללקוחותיה על זכותם לקבל פינויי חינם של המוצר הישן מהבית. עוד התברר, טרם להגשת התובענה הייצוגית, כי בניגוד לחוק ניופאן לא הציבה שילוט או מודעות הסברה המיידעות את הצרכנים בקשר לזכויותיהם על פי החוק ובין היתר גם על הזכות להשיב מוצר ישן בעת קניית המוצר החדש.
אגב, גם אם המוביל שמביא הביתה את המוצר החדש אומר שהוא מייצג רק את חברת ההפצה, ולא את המשווק- עדיין החוק חל עליו, והוא חייב לפנות את המכשיר הישן מהבית – השליח הוא ידו הארוכה של המשווק! צריך לזכור כי "משווקים" הם כל סוג של חנות שמוכרת ציוד חשמלי ואלקטרוני. כולל חנויות לציוד משרדי, למחשבים, חנויות לתאורה, חנויות הכל לבית, חנויות צעצועים וכל אתרי האינטרנט המוכרים ציוד כזה.
בתובענה הייצוגית נתבע מניופאן פיצוי בסך 15,000,000 ₪ שככל הנראה יושב ללקוחות ניופאן שיעמדו בתנאי "קבוצת הצרכנים" שתוגדר. סכום זה הוא הנזק המוערך שנגרם ללקוחות ניופאן (בלבד) שנאלצו לשלם על פינוי המוצר הישן, (כ- 15 חודשים מאז שנכנס החוק לתוקף). מחדליה של ניופאן חמורים במיוחד, בהתחשב בעובדה שלא מדובר רק במשווק מוצרי חשמל ואלקטרוניקה, אלא באחד היבואנים הגדולים והמרכזיים בישראל ולאור ההשפעות הקשות של פסולת אלקטרונית על הסביבה. ניופאן מצהירה באתרה כי היא מוכרת כמיליון מוצרים בשנה בכ- 700,000,000 שקלים.
עו"ד אריאל אלסנר, מומחה בדיני איכות הסביבה ואגרונום, המייצג בתובענה הייצוגית נגד ניופאן ביחד עם עו"ד יחזקאל סיבק ועו"ד גלי עציון מסביר: "למעלה משנה לאחר שחוק הפסולת האלקטרונית נכנס לתוקף, חברת ניופאן וככל הנראה גם משווקים גדולים אחרים, עדיין מסרבים לפנות מכשירים ישנים של לקוחותיהם בחינם, ואף מטעים את הלקוחות בקשר לזכותם לפינוי בחינם".
עו"ד אלסנר מוסיף ומציין כי יש זכות לפינויי "מוצר דומה". כלומר, אם רכשתי מכונת כביסה, מגיע לי למשל פינוי של מדיח כלים. לדבירו החוק מגדיר מוצר דומה כדלקמן: "ציוד חשמלי ואלקטרוני מאותה קבוצת סיווג, שנועד לשימוש דומה לציוד הנמכר, בלא תלות בשם היצרן או היבואן של הציוד החשמלי והאלקטרוני או בסימן המסחר המופיע עליו. "כך שאם סיפקו לך לדוגמה מכונת כביסה של "בוש" בהחלט תוכל להשיב מדיח או מייבש ישן של "קריסטל" ולאו דווקא מכונת כביסה.
עו"ד אלסנר: "מטרת הפינויים בחינם, וללא הבחנה בין המותגים שמוחזרים, היא כדי לעודד ולהקל על הצרכן למחזר פסולת אלקטרונית. פשוט כדי למנוע את זיהום הסביבה של כולנו מהחומרים המסוכנים הרבים המצויים בפסולת הזו. למיטב ידיעתי עד היום לא הוגשו תביעות כנגד משווקים, על כך שסירבו לפנות מוצר דומה. החוק מתיר פינויי של מוצרים הדומים בקבוצת סיווגם, במשקלם, ולשימוש דומה והדבר עדיין יכול לעמוד לפרשנות בית המשפט".