שאלות שכל בעל עסק חייב לשאול את עצמו

שאלות שכל בעל עסק חייב לשאול את עצמו

‘מודל הקובייה’ הוא התנ”ך החדש של העסקים שחוסך להם הרבה זמן וכסף

בכל שבוע בישראל נסגרים 850 עסקים. רוב בעלי העסקים שנסגרים הם אנשים מוכשרים וחכמים שיש להם מוצרים נהדרים אבל לצערם הרב הם לא השכילו לשאול שאלות חשובות הנוגעות לעסק שלהם. ההבדל בין עסק מדשדש לעסק שמצליח בגדול לרוב נעוץ קודם כל בהבנה עסקית רחבה יותר לפני שמוציאים הון עתק על השקעה בפרסום. למי המוצר שלי מיועד, מה התועלת שהוא נותן ללקוח, מי המתחרים שלי, מה הבידול שלי ועוד שאלות שהיו עשויות למנוע מבעל עסק לעשות טעויות.

השאלות שיגרמו לעסק שלכם לזנק קדימה | צילום אתר 123rf
השאלות שיגרמו לעסק שלכם לזנק קדימה | צילום אתר 123rf

 

כדי לפתח את העסק שלה, נעזרה אביטל אריכא, בעלת חברת הפקות אירועים בשרותיהם של מאמנים ויועצים אסטרטגים ושיווקיים רבים. אבל אחרי חמש עשרה שנים היא הבינה שבמצטבר היא השקיעה בייעוץ עסקי למעלה מ 250,000 ₪ לא כולל כמובן השעות הרבות של ישיבות שבועיות משותפות ובערך 20,000 כוסות קפה. שעות רבות לעניות דעתה היו יכולות להיחסך לו רק היתה לה מפת-דרכים סדורה שמקיפה כל פינה בעסק ומכילה שאלות שהיו מסייעות לה לחשוב לבד ולהגיע למסקנות מרחיקות לכת. ייעוץ טוב מתחיל בתחקיר מעמיק ולפעמים התשובות מגיעות לבד רק מעצם שאילת השאלות הנכונות וארגון תהליך החשיבה. בשלב הבא קל יותר לקחת יועץ לסגירת פינות שהתשובות עליהן לא התבהרו

עכשיו תארו לעצמכם שלכל בעל עסק היה יועץ צמוד שיושב לו על הכתף ולפני כל החלטה גורלית או פגישה חשובה לוחש לו באוזן את השאלות התשובות. תארו לעצמכם שיכולתם לקחת את היועץ העסקי הזה מקופל בתיק אתכם לכל מקום ולשלוף אותו בדיוק היכן שצריך. תארו לעצמכם שהוא לא היה מבקש מכם שכר בעד עבודתו וגם לא לפנות זמן בלוח השנה העמוס שלכם לצורך פגישות.

תארו לעצמכם יועץ עסקי צמוד ובחינם
תארו לעצמכם יועץ עסקי צמוד ובחינם

 

זאת בדיוק הייתה הפנטזיה של אריכא ולאחר מחשבה נוספת היא החליטה שהיא פשוט תייצר כלי עבודה שמאפשר לבעל עסק להיות יועץ של עצמו. במשך למעלה משנתיים היא אספה וניסחה שאלות קריטיות המייצרות תבניות חשיבה ופיתחה את ‘מודל הקוביה’ שאלות שמצליחות עסקים. תהליך העבודה עם הכלי חשוב לא פחות מהשאלות המופיעות בו והוא מארגן את הסדר בו מומלץ לפתח את העסק ולקדם רעיונות לפעולות.

לדוגמה, השאלות החשובות ביותר במודל עוסקות בלקוח וביכולת שלכם, בעלי המוצר או השירות לראות את השוק דרך העיניים שלו. מי הלקוח, למה הוא זקוק דווקא לכם, מתי אתם יכולים לענות לו על צורך, איפה אתם יכולים לתרום לו, כמה הוא צריך אתכם. מה מתעורר בו כשהוא פוגש את המוצר או את השירות שלכם. נסו לדמיין את עולם המושגים של הלקוחות שלכם ותבינו שעד שלא פגשתם לקוחות ושמעתם מה שיש להם להגיד עליכם אתם לא באמת יודעים מה הם צריכים, אתם רק מנחשים.

מארז הקובייה, שואל את כל השאלות הנכונות
מארז הקובייה, שואל את כל השאלות הנכונות

 

אחרי שמתרגלים לשאול את כל השאלות מבינים שהקובייה היא דרך חיים. ומה שהיא בעיקר מלמדת אותנו שזה שהגיע הזמן שנאמין בעצמנו וביכולות שלנו לענות לשאלות החשובות בחיים לעצמנו, להחזיר לעצמנו את השליטה בעסק ובחיים.

אריכא הפכה את הקובייה לבשורה שהיא מפיצה בקרב בעלי העסקים באמצעות הרצאות בכל רחבי הארץ בקרב ארגונים, חממות יזמים וכנסים עסקיים ויש גם קורס מסודר לכאלו שרוצים להצעיד את העסק כמה שיותר רחוק וגבוה.

את המארז לעבודה עצמית, “שאלות שמצליחות עסקים” של מודל הקובייה ניתן לרכוש בחנויות סטימצקי ובאתר הקובייה

דינה אברמסון מראיינת את מייסדת מודל הקובייה, אביטל אריכא


כתבות שתשמחו לקרוא

הוסף תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *