בשורה לצרכנים: מוצרי מזון שמחירם מפוקח ייחשפו במקום מרכזי ובולט

בשורה לצרכנים: מוצרי מזון שמחירם מפוקח ייחשפו במקום מרכזי ובולט
"על מנת להבטיח חשיפה נאותה של מוצרי המזון שמחירם מפוקח". בתמונה: אריזות ביצים, מוצר מפוקח בישראל, בצורת הופעתם בחו"ל
צילום המחשה: www.pixabay.com

ועדת הכלכלה אישרה – מוצרי מזון שמחירם מפוקח יחשפו במקום מרכזי ובולט על מדפי הסופרמרקט

ועדת הכלכלה של הכנסת אישרה היום (ג’) את תקנות הגנת הצרכן העוסקות בחובת גילוי של מוצרי המזון שמחירם הוא תחת פיקוח, שהגיש משרד הכלכלה.

התקנות הוגשו לאישור הוועדה בעקבות דרישתה שעוגנה במסגרת חוק המזון, שאושר בכנסת הקודמת כבר לפני למעלה משנתיים, “על מנת להבטיח חשיפה נאותה של מוצרי המזון שמחירם מפוקח”, כהגדרת הוועדה.

במסגרת הישיבה ח”כ איילת נחמיאס-ורבין (המחנה הציוני) שעמדה בראש הישיבה, שעה שמתחה ביקורת על כך שהתקנות הוגשו לאישור הוועדה יותר משנתיים לאחר חקיקת החוק, שאושר ב-2014.

נחמיאס-ורבין הוסיפה כי היא לא מכירה אף סופרמרקט או מכולת שהציגו את המוצרים בצורה בולטת באופן וולונטרי ואמרה כי “הממשלה צריכה למצוא את הדרך לזרז התקנת תקנות, בוודאי בכל מה שנוגע להגנה על הצרכן והטיפול ביוקר המחייה”.

התקנות מחייבות את הקמעונאים בענף המזון להקצות שטח מכירה ייעודי ומסומן למוצרים הללו, במיקום מרכזי ובולט לעין שבו יוצגו אך ורק המוצרים שבפיקוח, גם אם אזלו מהמלאי באופן זמני.

בנוסף ולפי התקנות שאושרו, שטח המכירה יהיה מסומן ומופרד באופן מובחן משטח המכירה הרגיל – והמוצרים שבפיקוח יוצגו למכירה רק בשטח הייעודי.

עוד נקבע כי גודל השלט לא יפחת מעמוד A4, ברקע בהיר. בראש השלט תהייה כותרת: “מחיר בפיקוח ממשלתי” מודגשת בקו תחתי וגודל האותיות לא יפחת מגודל גופן 65 וצבען יהיה כהה. עוד נקבע כי גודל האותיות והספרות בתוך השלט לא יפחת מגודל גופן 26 וצבען יהיה כהה. עוד נקבע כי התקנות יכנסו לתוקף 90 יום לאחר פרסומן ברשומות.

"על מנת להבטיח חשיפה נאותה של מוצרי המזון שמחירם מפוקח". בתמונה: אריזות ביצים, מוצר מפוקח בישראל, בצורת הופעתם בחו"ל | צילום המחשה: www.pixabay.com
“על מנת להבטיח חשיפה נאותה של מוצרי המזון שמחירם מפוקח”. בתמונה: אריזות ביצים, מוצר מפוקח בישראל, בצורת הופעתם בחו”ל | צילום המחשה: www.pixabay.com

היועצת המשפטית של הרשות להגנת הצרכן והסחר ההוגן, עו”ד חנה וינשטוק טירי, התייחסה לביקורת של ח”כ נחמיאס-ורבין ואמרה כי היא אינה מוצדקת.

לדברי היועצת המשפטית, התקנות היו מוכנות מזמן, עוד בימי כהונתו של ח”כ אריה דרעי כשר הכלכלה. אלא שדרעי התפטר והיה צורך לקבל את אישור השר החדש, ראש הממשלה בנימין נתניהו, לתקנות. באשר לתוכן התקנות אמרה טירי כי הן נועדו לשפר את התקנות של חשיפת מוצרים בפיקוח, שהותקנו עוד ב-2012.

מנהל תחום המזון באיגוד לשכות המסחר, נמרוד הגלילי, אמר כי התקנות מחייבות להקצות שטח מדף גם במקרים של מחסור וטען כי הדבר יוביל לכך שבעת מחסור המדפים יהיו ריקים.

היועץ המשפטי של ‘שופרסל’, עו”ד ערן מאירי, הוסיף כי אין חובה למכור מוצרים שבפיקוח ומי שלא רוצה להתעסק עם התקנות ועם שטחי המדף הריקים יכול פשוט לא למכור את המוצרים. הוא הוסיף כי המצב לא יוביל להוזלת מחירים, בגלל ההתעסקות בסימון שתוביל להגדלת הוצאות.

נחמיאס-ורבין הגיבה לדברים ואמרה כי “אם באמת הייתם רוצים למכור מוצרים שבפיקוח הייתם מציגים אותם כמו שצריך ולא היינו צריכים את התקנות. הדבר הזה נעשה בגלל שאתם לא חושפים את המוצרים בצורה נאותה”.

נחמיאס-ורבין הוסיפה ואמרה כי יש הבדל בין המכולות הקטנות לסופרים הגדולים, ומשרד הכלכלה צריך לבחון התייחסות שונה לכל אחד מהם. התקנות אושרו, כאמור, בתמיכת ח”כ ורבין וח”כ עבד אל חכים חאג’ יחיא וללא מתנגדים. ח”כ נחמיאס ורבין סיכמה את הדיון ושבה ומתחה ביקורת על כך שמשרד הכלכלה הגיש את התקנות לאישור הוועדה באיחור ניכר. היא הוסיפה ודרשה כי הרשות להגנת הצרכן תעביר לוועדה, חצי שנה לאחר כניסת התקנות לתוקף, מסמך המפרט את יישום התקנות בשטח והאם יש בעיות הדורשות טיפול ובכלל זה הצורך לעשות אבחנה בין מכולות קטנות לסופרים הגדולים.


כתבות שתשמחו לקרוא

הוסף תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *