מה קורה לנו כשיש מבצעים?

מה קורה לנו כשיש מבצעים?
"מבצעים יש תמיד בהווה ויהיו תמיד בעתיד"
צילום: pixabay

מבצעי מכירות הם פעולה שמבצעים מוכרים וספקים במטרה מובהקת לקדם מכירות של מוצרים או שרותים מסויימים, שכתוצאה מכך מקבלים הלקוחות הטבה או ערך מוסף כלשהם, שלא קיימים במכירה הרגילה. הלקוחות יכולים לקבל אחוזי הנחה במחיר, שני מוצרים במחיר אחד, מתנה בעת הקנייה, הנחה עתידית, כרטיסי גרוד ועוד

המבצע הרצוי ביותר הוא הנחה במחיר. מבצעים אלו נפוצים למשל כמבצעי “סוף עונה” של חנויות בגדים. בגדים נחשבים כמלאי בעייתי בגלל שהם עונתיים והאופנה משתנה כל הזמן. מסיבה זו הספקים מוכנים להוריד את המחירים בצורה רצינית בסוף העונה, לפעמים אפילו עד מחירי הפסד.

מבצע נוסף הוא כאשר שני מוצרים נמכרים במחיר זול יותר מאשר כל אחד מהמוצרים בנפרד. לפעמים מבצע זה עלול להסב הפסד לספק, אבל בראיה רחבה יותר, המטרה במקרה הזה אינה רק להרוויח מהמוצר עצמו, אלא להביא לקוחות לחנות ולהרוויח דרך המוצרים האחרים שהם ייקנו ובכך בסוף להרוויח יותר.

במבצעים המבוססים על קניה כמותית נארזים המוצרים בחבילות, כאשר מחיר חבילת המוצרים נמוך ממחיר כל פריט בנפרד כאשר מכפילים את כמות הפריטים. ללקוח יש יתרון כי הוא מקבל מחיר אטרקטיבי, אך יש גם חיסרון בכך שאולי אינו זקוק בעצם לכל הכמות המוגדלת.

ישנם גם מבצעים של “קנה מוצר וקבל את השני בהנחה”. הספק מעדיף למכור מוצר נוסף במחיר מוזל, ובכך משיג נפח מסחר גדול יותר. לדוגמא, אם קונים ספר אחד מקבלים את השני בחצי המחיר. יש מגבלה שההנחה היא תמיד על המוצר הזול מבין השניים. קיימת גם הטבה שהיא נתינה של מתנה כלשהיא, כאשר המתנות יכולות להיות קשורות למוצר כלשהוא שנרכש או ללא כל קשר.

"מבצעים יש תמיד בהווה ויהיו תמיד בעתיד"|צילום: pixabay
“מבצעים יש תמיד בהווה ויהיו תמיד בעתיד”|צילום: pixabay

ידוע שכשיש מבצעים אנשים הרבה פעמים משתגעים. משמעות המבצעים עבור צרכנים בדרך כלל היא הורדה במחיר בצורה כזו או אחרת ואנשים רצים מהר מהר (גם כדי שלא יגמר) והעניין בא לידי ביטוי הרבה יותר בתקופות של חגים. אבל, אנשים הרבה פעמים לא שמים לב ולא מודעים לעובדה שמבצעים גם יכולים לגרום להם פשוט לבזבז הרבה כסף או לצבור מלאי מיותר, שלאחר מכן יהיה להם קשה לאחסן. צריכה להיות מודעות לכך שלפעמים הספקים ימכרו מוצרים במבצע דווקא לפני העלאת מחירהמוצרים, וינצלו את המבצע גם כדי לבלבל את הצרכנים לגבי המחיר שלהם.

לפעמים ישנם מבצעים שהם בסופו של דבר אחיזת עיניים שמטרתם להביא לקוחות, אבל לבצע בסופו של דבר מכירה רגילה. לדוגמא מבצעים של “עד 70% הנחה”. הטריק טמון במילה “עד”. קיים חוק אמת בפרסום ולכן הספק חייב להחזיק מספר מוצרים בהנחה האמורה, אך מספרם יכול להיות קטן מאוד, כאשר שאר המוצרים ימכרו בהנחה קטנה מאוד או במחיר גבוה ובכלל ללא הנחה.

לפעמים הלקוחות נתקלים בפרסום על מבצעים מדהימים, אך כאשר הם מגיעים על מנת לרכוש את המבצע, נאמר להם שהמלאי היה מוגבל והוא כבר אזל ומסתמכים על כך שהלקוחות המאוכזבים ירצו לקנות דברים אחרים במקום.

כמו-כן צרכנים לא יודעים שהמבצע יכול להיות רק אמצעי להשגת מטרה שיווקית אחרת. לדוגמא, עסק יכול למכור את מוצריו במבצעים והנחות ובמחירי הפסד, כאשר המטרה המיועדת היא בעצם השגת כניסה לשוק חדש.

מטרות אפשריות נוספות המושגות באמצעות מבצעים יכולות להיות רצון לפגוע במתחרים, שימור לקוחות קיימים, הרצון לא לאבד עסקאות עם ועדי עובדים ועוד.

במבצעים בהם לקוחות קונים כמות גדולה מכפי שהם באמת רוצים או צריכים רק בגלל המבצע, הם למעשה קונים מלאי שהם מאחסנים אצלם. לאחזקת מלאי יש מחיר כלכלי שהצרכנים לא יודעים לחשב, ובנוסף, כאשר למוצר יש אורך חיים מוגבל, יכול להיווצר מצב בו הלקוחות לא יספיקו להשתמש במוצרים ולנצל את המלאי שברשותם או שאיכות המוצרים תיפגם.

לכן, בחיי היום יום וגם בחגים אין צורך להיכנס להיסטריה. מבצעים יש תמיד בהווה ויהיו תמיד בעתיד ולכן עדיף לא להתפתות. כדאי לשמור על פרופורציות, לקנות את מה שצריכים באמת ובכמות שצריכים בפועל.


כתבות שתשמחו לקרוא

הוסף תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *