מעוניינים/ות להפעיל את קהילות החדשנות של משרד הכלכלה והתעשייה? המכרז יוצא לדרך!

מעוניינים/ות להפעיל את קהילות החדשנות של משרד הכלכלה והתעשייה? המכרז יוצא לדרך!

היחידה לקהילות חדשנות במשרד הכלכלה והתעשייה מפתחת אסטרטגיה לעידוד הצמיחה הכלכלית של ישראל

הכוללת הקמה וניהול של קהילות חדשנות (Innovation Eco-system Management ) במגוון תחומים.

 

במהלך השנה הקרובה היחידה צפויה להרחיב את פעילותה עם הקמת קהילות חדשות בתחומים נוספים, המכרז להפעלתן יוצא לדרך!

שר הכלכלה והתעשייה, אלי כהן: ״בעולם הכלכלי המאופיין בחדשנות טכנולוגית, מדינת ישראל היא שחקן מפתח. הדבר ניכר בכמות חברות ההזנק שבישראל ובמספר החברות הבינלאומיות המובילות הפועלות בה. אני קורא למלכ”רים להגיש מועמדות למכרז ולהמשיך להצעיד את ישראל לקדמת הטכנולוגיה והחדשנות, לבסס את מעמדה ככזו ולמצות את הפוטנציאל שלה כ-Nation of Innovation הטמון בהייטק הישראלי במגוון רחב של נושאים”

מהי קהילת חדשנות?

קהילות חדשנות הנן כלי להקמה וביסוס של אקוסיסטם משמעותי בישראל, הפועל סביב תחום תוכן מסוים, מתוך מטרה לקדמו ולפתחו ולהציב את מדינת ישראל בחזית התחום ברמה המקומית והעולמית. הקהילה מאגדת את כלל הגופים השונים המרכיבים את האקוסיסטם והנוגעים לעניין (תעשיה, סטארטאפים, אקדמיה, יזמים, משקיעים, ועוד), בכדי לייצר דיאלוג מתמיד ביניהם ושיתופי פעולה, ולהוביל תהליכי שינוי בענפי משק הקשורים לאותו תחום תוכן.

אם בעבר נבעה החדשנות ממחקר ופיתוח במסגרת דיסציפלינות מוכרות, כיום מקורות החדשנות הולכים וגדלים, ומאפייניה הולכים ומתפשטים על פני מעגלים רחבים של מחזיקי עניין בתחומים רבים. הבסיס לתהליך החדשנות מתאפיין בהבדלים בין השאיפות והצרכים של מחזיקי העניין, אולם הבדלים אלה דווקא עלולים להקטין את הסיכויים למצוא פתרון פשוט וברור המוסכם על כולם. כמו כן, בכל תחום קיימים חסמים המונעים את התפתחותו כגון חוסר היכרות של היזמים עם צורכי השוק, מחסור במשקיעים, היעדר ביקוש לחדשנות מצד החברות המקומיות, אתגרי רגולציה וכיו”ב. פעילות הקהילה נועדה לזהות ולהציף את החסמים, לייצר ממשקי עבודה ושיתופי פעולה, ובהובלת משרד הכלכלה ומשרדי הממשלה השונים השותפים לפעילות הקהילות- ליזום תהליכי שינוי להתמודדות עם אתגרי התחום.

משרד הכלכלה והתעשייה תומך בהקמת קהילות החדשנות בתחומים השונים, מתוך הבנה כי יש לקדם מודלים של חדשנות התומכים ביצירת סביבה פלורליסטית, שמכירה בהבדלים בין השאיפות והצרכים של השחקנים וממנפת אותם לטובת הפיתוח, קהילות אלה מהוות בסיס ליצירת אקוסיסטם בו לוקחים חלק בעלי העניין בכל תחום, ביניהם חברות גדולות (מקומיות ורב-לאומיות), סטרטאפים בעלי יכולות טכנולוגיות שונות, אקדמיה על כל גווניה וגופי המגזר הציבורי.

למשרד הכלכלה והתעשייה שותפים מכל משרדי הממשלה בהתאם לתחום הייעודי, בראשם רשות החדשנות ומטה ישראל דיגיטלית.

רשות החדשנות תהא שותפה למכרז בכל צוותי ההיגוי של הקהילות השונות ברמה המקצועית. הרשות, שאמונה על חדשנות, עוסקת דרך קבע בשלוש משימות עיקריות: מתן מענקי מו״פ לחברות המפתחות מוצרים טכנולוגים חדשניים, מובילה את ההערכות של מדינת ישראל לגלי הטכנולוגיה העתידיים וכן מופקדת על כוח אדם להייטק. מתוך כך תרומתה לפעילות הקהילות היא משמעותית וחשובה.

לכל קהילה יש שותפים ייעודיים בעלי עניין בתחומה, בניהם משרד החקלאות, משרד השיכון והבינוי, רשות שוק ההון, ביטוח וחיסכון, מערך הסייבר הלאומי, סוכנות החלל הישראלית במשרד המדע והטכנולוגיה, משרד הפנים, משרד הבריאות, מערך הסייבר הלאומי, מנהלת תחליפי דלקים ותחבורה חכמה במשרד רוה”מ ועוד, כל תחום ושותפיו.

מטרות קהילות החדשנות

מטרת כלל קהילות החדשנות הינה להביא לפיתוח סביבת חדשנות בענפי המשק השונים בישראל, תוך הסתכלות מתמדת הן על צד “ההיצע” (מייצרי החדשנות) והן על צד “הביקוש” (מטמיעי החדשנות). בצד ההיצע המטרות המרכזיות הינן חיזוק היזמים ויצירת הון חברתי בין החברים בקהילה שתוצאותיו יבואו לידי ביטוי בתחומי ידע, אמון, שיתופי פעולה והגדלת היקף העוסקים בתחום. בצד הביקוש, המטרות הן: קידום הביקוש לחדשנות בקרב ארגונים גדולים והובלת תהליכים להטמעת חדשנות על מנת שאלו יניבו פירות ביישום של פתרונות פורצי דרך בחברות אלו ובמרחב הציבורי .

אם כן, קהילות החדשנות בישראל נועדו לפעול לפיתוח כלכלי וחברתי באמצעות הטמעה של טכנולוגיות, שירותים ותהליכי חשיבה חדשניים בתחום מסוים ופיתוחו, ולשם מיצובה של ישראל כמובילה עולמית בתחום.

מכרז להפעלה ו/או הקמה של קהילות החדשנות

המכרז מגדיר 14 תחומים שבהם מדינת ישראל הינה מעצמה מובילה או בעלת פוטנציאל גדול להיות מובילה בהם. להלן רשימת התחומים שבהם יוקמו ויפעלו קהילות חדשנות בישראל בהובלת משרד הכלכלה והתעשייה:

1. קהילת תחבורה חכמה

2. קהילת בריאות דיגיטלית

3. קהילת ערים חכמות

4. קהילת בנייה חכמה

5. קהילת חקלאות

6. קהילת מזון

7. קהילת פינטק (ביטוח ופיננסים)

8. קהילת תעשיית החלל

9. קהילת אנרגיה

10. קהילת מים

11. קהילת תעשיית סייבר

בנוסף, לראשונה, יוקמו קהילות בתחומי רוחב אשר משיקים לתחומים תעשייתיים שונים ומטרתן לייצר שיח ותפיסה חדשה לקידום והטמעה של פתרונות חדשניים. תחומים אלו הינם:

1. כלכלה יצירתית כמפתח להגדלת הפריון בענפי המשק

2. חדשנות בשירותים ופתרונות לאנשים עם מוגבלות ולבני/ות הגיל השלישי

3. חינוך, למידה ועבודה – פיתוח הון אנושי בעולם תעסוקה משתנה

מוסדות ללא כוונת רווח המעוניינים להגיש הצעה לניהול תחום אחד או יותר מוזמנים לעקוב אחר מסמכי המכרז.

דוגמאות לפעילויות שנעשו במסגרת הקהילות הקיימות:

קהילת הבריאות HealthIL בשיתוף מטה ישראל דיגיטלית, משרד הבריאות והמכון הישראלי לחדשנות:

חלק מליבת העשייה של קהילת הבריאות הדיגיטלית, HealthIL, מתמקד ביצירת שיתופי פעולה שונים בין ארגוני בריאות (קופות חולים, בתי חולים וכיו”ב) לחברות טכנולוגיה, הבאים לידי ביטוי בסדנאות של איתור אתגרים אמתיים עימם מתמודדים ארגוני הבריאות השונים ומציאת פתרונות טכנולוגיים רלוונטיים.

* בכנס השנתי הקודם של HealthIL נפגשו חברת הענק גארמין ונציגים מחיל הרפואה. בעקבות הבנת צרכי החיל נעשה חיבור מטעם גארמין לחברה העוסקת בפציעות ספורטאים – Zone7. כיום הם עובדים על פרויקט משותף (משולש) לאיתור פציעות לוחמים בצורה מותאמת אישית.

* בתחרות אתגר לשיפור חווית המטופל במלר”ד שנעשתה בשיתוף ובמסגרת שיפוץ חדר המיון בהלל יפה נבחרה החברה Howazit מתחום המלונאות לפתח כלי לתקשורת דו-כיוונית אינטראקטיבית עם המטופל ובני משפחתו. החברה נבחרה מתוך 25 הגשות. כיום בית החולים עובד עם 4 חברות שהגישו במסגרת התחרות.

* איתור וזיהוי של למעלה מ-1,000 אתגרים בלמעלה מ-33 ארגוני בריאות.

* מעל 6,000 חברים בקהילה

* התבצעו מעל 50 פיילוטים של חברים בקהילה בארגוני בריאות

קהילת תחבורה חכמה EcoMotion בשיתוף מנהלת תחליפי דלקים והמכון הישראלי לחדשנות:

* הסטארט-אפ אסיסט השתתף באדפטתון עם חברת נתיבי איילון ועכשיו בהטמעת פיילוט עם החברה שבו ״יאיר״ ויחבר אזורים ״חשוכים״ מתקשורת. בעקבות התחרות גם Highway הטמיעו מצלמות אכיפה ונתיבי איילון עצמה הפכה להיות שחקן תשתית עתיק שמשתמש בכלי חדשנות להטמעה – לדוגמא https://vac2020.ayalonhw.co.il/ .

* קונטיואס ביומטריקס ומובילאיי זכו לPOC עם ענקית הביטוח היפנית Sompo כתוצאה מתחרות האתגר של הקהילה.

* חברת אנאגוג זכו בPOC- עם חברת BP העולמית בעקבות תהליך שהחל באקומושן.

קהילת חקלאות חכמה GrowingIL בשיתוף המכון הישראלי לחדשנות ומשרד החקלאות:

* בהמשך להאקתון שנערך על בסיס האתגרים של חברת Bayer, בנושא אוטומציה של פנוטיפים בירקות, יחל הצוות הזוכה ב-POC עם החברה.

* בעקבות שתי סדרות של מפגשים בין סטארט אפים לחקלאים (במערב הנגב ובעמק הירדן בנושאים של גידולי שדה, חממות, מטעים ורפתות) במהלך 2018 בוצעו כ-30 תהליכי המשך ו-13 הטמעות או פיילוטים של הטכנולוגיה אצל החקלאים.

* בהמשך למיט אפ מורחב שבו נפגשו 7 חברות גדולות (IBM,BASF, כיל, מהדרין, נטפים, אדמה,יוניליוור, פרוטרום) עם עשרות סטארט אפים לצורך הצגת צרכים, נוצרו/הורחבו 3 שיתופי פעולה אסטרטגיים בין IBM לסטארט אפים: Supplant, Cropx, Emnotion.

קהילת בנייה חכמה ConTech בשיתוף התאחדות הקבלים בוני הארץ ומשרד השיכון והבינוי:

* חברת Datumate שהכירו את DB (הרכבת הגרמנית) במסגרת אירוע משותף ביחד עם הקהילה, התקבלה לתוכנית ההאצה של DB ולאחר מכן הפכו להיות ספק של הרכבת במס׳ פרויקטים. https://www.deutschebahn.com/en/Digitalization_new/startups/db_startups/Datumate-3520698 בנוסף הם עובדים כיום עם משרד השיכון.

* חברת Constru היו בתוכנית החממה והקהילה חשפה וחיברה אותם למשקיעים. .בסופו של דבר הם קיבלו השקעה מקרן NFX בזכות החשיפה. https://www.nfx.com/post/3-reasons-why-nfx-is-investing-in-constru

נעמה קאופמן-פס, המשנה למנכ”ל משרד הכלכלה והתעשייה: “קהילות החדשנות בישראל קמו מצורך אמיתי של כלל בעלי העניין, הממשלה, חברות ההזנק והיזמים, החברות הגדולות והאקדמיה”.


כתבות שתשמחו לקרוא

הוסף תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *